Medic specialist – ce demersuri pentru a se instala in Franta?

Inainte de a incepe activitatea profesionala in Franta, trebuie parcurse diferite etape ce necesita a fi demarate cu suficient timp inainte de data prevazuta pentru inceperea activitatii.

1. Inscrierea la Consiliul Departamental al Ordinului Medicilor si completarea formularului pentru obtinerea Cartii Profesionale de Sanatate (Carte CPS)

Ordinul Medicilor are ca obiectiv consilierea si informarea medicilor in demersurile lor.

Inscrierea trebuie facuta la Consiliul Ordinului Medicilor din cadrul departamentului unde va veti desfasura activitatea, fie ca este vorba de o prima inscriere, fie de un tranfer sau de o alta solicitare. Aceasta inscriere este OBLIGATORIE; absenta ei fiind sanctionata cu amenda si un an de inchisoare (conform art. L.4161-5 din Codul de Sanatate Publica).

Consiliul Ordinului Medicilor verifica exactitatea si conformitatea diplomelor dumneavoastra, a titlurilor si calificarilor profesionale si se asigura ca indepliniti toate conditiile necesare de moralitate si independenta profesionala inainte de inscrierea in Tabloul Ordinului Medicilor si inainte de a va elibera cartea profesionala.

In momentul inscrierii exista doua posibilitati:

  • fie medicul semneaza documentele la Consiliul Ordinului Medicilor dupa ce le-a verificat in prealabil; in acest caz, Consiliul valideaza formularul si il adreseaza direct DDASS-ului (Directia Departamentala a Afacerilor Sanitare si Sociale) sau il remite medicului, fiind in sarcina acestuia de a-l transmite DDASS-ului ;
  • fie Consiliul transmite prin serviciul postal medicului documentele ce trebuie semnate ; medicul retransmite actele semnate Consiliului care le valideaza si le adreseaza DDASS-ului sau, dupa validare le retransmite medicului pentru ca acesta sa le adreseze el insusi DDASS-ului ;

Odata aceste formalitati indeplinite, Ordinul Medicilor nu mai intervine in derularea procedurii, ce se va desfasura intre DDASS, CPAM si GIP-CPS.

Consiliul Departamental al Ordinului Medicilor din regiunea in care va desfasurati activitatea este la dispozitia dumneavoastra pentru orice informatie privind demersurile de exercitare a activitatii in Franta.

2. Inregistrarea diplomelor si visa acestora

Acest demers trebuie facut in termen de o luna de la instalarea si inscrierea in Ordinul Medicilor (cf. art. L 4113-1) la serviciul sau institutia competenta in acest sens. Respectiv, la Prefectura (sau Subrefectura) in circumscriptia careia va desfasurati activitatea (DDASS – Directia Departamentala a Afacerilor Sanitare si Sociale) si la Serviciul Grefier din cadrul Tribunalului de Inalta Instanta din circumscriptia locului de exercitiu (sau direct pe internet – la rubrica « inregistrarea medicilor in repertoarul ADELI »).

Dar, in general, acest demers este realizat de serviciul resurse umane din cadrul spitalului unde veti fi incadrat.

3. Deschiderea unui cont bancar profesional

4. Inregistrarea la Serviciul de Securitate Sociala

Aceasta inregistrare reprezinta serviciul de asigurare de sanatate ce ramburseaza, conform prevederilor legale pentru regimul general obligatoriu, cheltuielile medicale in caz de boala.

Acest demers presupune constituirea a doua dosare: unul personal si unul profesional.

  • veti alege sectorul conventional in care doriti sa exersati (a se analiza fisa sector 1 sau fisa sector 2); Atentie : alegerea este ireversibila (conform legislatiei actuale);
  • veti alege regismul securitatii sociale (regimul general sau regimul salariatilor non agricoli)

Pentru mai multe informatii, puteti accesa site-ul www.ameli.fr

5. Completarea retetelor medicale : in conformitate cu prevederile art. 79 ale codului deontologic

Mentiunile pe care un medic este autorizat sa le scrie pe foile de retete medicale sunt:

  • Numele, prenumele, adresa profesionala, numarul de telefon si fax, ziua si ora consultatiei;
  • Daca medicul exercita activitatea in asociatie sau intr-o societate, numele medicilor asociati;
  • Statutul sau fata de organismele de Asigurare de Sanatate (N.D.L.R.: sectorul de activitate si numarul de inregistrare in Ordinul Medicilor);
  • Calificarea ce i-a fost recunoscuta in conformitate cu regulamentul de calificare stabilit prin ordin si aprobat de ministrul responsabil al sanatatii;
  • Diplomele, titlurile si functiile recunoscute de Consiliul National al Ordinului Medicilor;

6. Adeziunea la CARMF (Casa Autonoma de Pensionare a Medicilor din Franta)

Adeziunea la CARMF priveste toti medicii care exercita activitatea in Franta sau DOM-TOM (medici practicieni liberali si cei suplinitori / inlocuitori), inscrisi in Ordinul Medicilor din Franta.

Inscrierea la CARMF trebuie facuta in termen de maxim 1 luna de la data inceperii activitatii si produce efecte din prima zi a trimestrului civil urmator datei de incepere a activitatii.

Cotizatiile pentru pensionare si de asigurare obligatorie sunt, in totalitate, deductibile din veniturile profesionale.

7. Inscrierea la URSSAF

URSSAF (Uniunea Recuperarilor Cotizatiilor de Securitate Sociala si Alocatiilor Familiale) este centrul formalitatilor profesiunilor liberale. Ea procedeaza la initiativa dumneavoastra la inregistrarea, modificarea sau radierea contului de asigurare de sanatate.

Fie ca sunteti medic de sector 1 sau 2 (www.ameli.fr), in termen de 8 zile de la data inceperii activitatii trebuie sa va inscrieti in cadrul URSSAF unde exercitati activitatea.

Daca demarati activitatea cu personal angajat (secretara, asistent operator etc.) trebuie sa procedati la Déclaration Unique d’Embauche (Declaratia Unica de Angajare) cel mai tarziu in prima zi de munca.

URSSAF este probabil cel mai eficient organism si cel mai bine gestionat. Inregistrarea la URSSAF declanseaza inscrierea dumneavoastra la centrul de impozite, la ASSEDIC, CRAM etc. si la toate celelalte organisme la care nici nu v-ati gandit, dar care functioneaza in umbra URSSAF-ului.

8. Afilierea la Casa de Alocatii Familiale de la locul de exercitiu

Alocatiile familiale sunt aceleasi cu cele varsate persoanelor apartinand regimului general al salariatilor, sub rezerva acelorasi conditii de finantare : al
ocatii familiale, sprijin pentru locuinta, alocatia de inscriere la scoala, etc.

Pentru mai multe informatii privind indemnizatiile de boala – maternitate, concediu paternal, trebuie sa va adresati direct la sediul CAF din aria de exercitiu a activitatii dumneavoastra.

9. Asigurarea profesionala de raspundere civila

Asigurarea profesionala de raspundere civila este obligatorie si este prevazuta de Legea din 4 martie 2002 referitoare la drepturile pacientilor si la calitatea sistemului de sanatate. Ea poate fi contractata la companiile de asigurare « generala », dar este recomandata a fi contractata in cadrul asigurarilor medicale.

Aceasta asigurare este deseori completata de o garantie de protectie juridica in scopul de a sprijini medicul practician in demersurile sale in cazul unei plangeri (sau in orice alta situatie de contencios).

10. Inscrierea la centru de impozite

Pentru a fi inregistrat / suspus taxei de impozitare profesionale (si eventual taxei asupra salariului in cazul in care angajati un colaborator / salariat), trebuie sa va inscrieti centrului de impozite de la locul de exercitiu al activitatii.

Pentru mai multe informatii privind demersurile in cadrul serviciile fiscale si cazurile de exonerare de la taxa profesionala, consultati site-ul impots.gouv.fr

Alte demersuri recomandate:

– Inscrierea in cadrul unei Asociatii de Gestiune Agreata (AGA)

  • Aceasta inscriere nu este obligatorie, dar este imperativ recomandata. Puteti sa realizati aceasta inscriere in termen de 3 luni de la instalarea in Franta sau in fiecare an pana la data de 31 martie. A fi inscris in cadrul unei AGA confera Ministerului de Finante certitudinea ca declaratia dumneavoastra de impozit este controlata de catre o asociatie ce va ofera in schimb un numar de avantaje dintre care deduceri fiscale deloc neglijabile
  • Aderarea / semnarea unei asigurari de sanatate / invaliditate / pensionare, etc

Aceasta aderare nu este obligatorie dar este recomandata din momentul inceperii activitatii. Prin definitie, un accident poate surveni in orice moment. A nu fi asigurat poate atrage consecinte dramatice.

Sursa : Extrase din informatiile Consiliului National al Ordinului Medicilor


Link: P&P Conseil

P&P Conseil, cabinet specialist in recrutarea medicala si paramedicala inca din 2009, are ca scop principal selectionarea si recrutarea profesionistilor din domeniul sanatatii pentru diferite spitale, clinici private, cabinete, EHPAD, associatii pentru sanatatea muncii, colectivitati locale etc…

Datorita experientei castigate in colaborarea cu actori cheie din sectorul medical si a unei mari retele de contacte, cabinetul de recrutare internationala P&P Conseil prezinta cei mai buni candidati pentru a raspunde la nevoile colaboratorilor si pentru a-i ajuta sa se dezvolte pe piata muncii medicale. P&P Conseil garanteaza un serviciu complet si securizat, insotind colaboratorii si candidatii in demersurile administrative si nu numai.




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *